Leiderschap & Schoolontwikkeling
Schoolleider, wij ondersteunen jouw leiderschap en adviseren bij een duurzame verbetering van het onderwijs op jouw school.
Het vak van schoolleider, leraar en docent is fantastisch. Maar het is ook zeker uitdagend en leerzaam, zodat persoonlijke coaching soms geen overbodige luxe is. Als (startend) onderwijsprofessional herken je wellicht de onderstaande dilemma’s en vraagstukken.
Loop jij tegen (een van) deze punten aan? Of wil jij je nog zekerder voelen als leraar of docent? Onze gedreven onderwijsadviseurs, die zelf ook voor de klas hebben gestaan, kunnen je hierbij helpen. Met een betrokken houding begeleiden zij jou of het team, waardoor je weer met plezier aan het werk gaat.
“Iedere leraar weet dat het hard werken is in het onderwijs. Soms is het lastig om werkplezier als leraar te ervaren, omdat je door de bomen het bos niet meer ziet of niet zo snel de kern van een probleem vindt. De oorzaken kunnen variëren, waar ik samen met de onderwijsprofessional op een systemische manier naar op zoek ga.
Zo heb ik een leraar geholpen die weinig structuur had in de klas, wat resulteerde in veel onrust in de groep. Na het aanrijken van praktische en haalbare tips ontstond er meer overzicht in de groep. In dit geval onder andere door het werken met persoonlijke op maat gemaakte weektaken voor de leerlingen.
Bij een andere leraar lag de kern van het probleem dieper. Onbewust wilde hij die leuke, grappige meester zijn en “niet te moeilijk doen”. Over grenzen heengaan, veel onduidelijkheid bij de leerlingen en drukte in de groep was het resultaat. We hebben samen onderzocht waarom hij die leuke meester wilde zijn, een nieuwe manier van werken gevonden en regels/ grenzen geïmplementeerd. Wat uiteindelijk zowel prettiger was voor de leerlingen als de leraar.
Kan iemand uit jouw team ook wel mijn helpende hand en luisterend oor gebruiken? Ik kom graag op jouw school langs!”
Eva Nater
Onderwijsadviseur, Het ABC
Neem contact op met onze adviseurs
Schoolleider, wij ondersteunen jouw leiderschap en adviseren bij een duurzame verbetering van het onderwijs op jouw school.
Tijdelijk vervangen van leidinggevenden in de school. Denk aan functies als directeur en ib’er.
Verbeter de onderlinge communicatie en verstevig de professionaliteit van de schoolcultuur.
Professioneler en effectiever organiseren om de kwaliteit te bepalen, bewaken en verbeteren.
Een leidend perspectief (missie en visie) voor de school en leidraad (koers) voor het onderwijs.