Blog: Zie de leerling achter het gedrag
Geschreven door: Eva Nater
In mijn werk als onderwijsadviseur kom ik dagelijks in aanraking met leraren die zich met hart en ziel inzetten voor hun klas. Ik zie prachtige dingen gebeuren in scholen, maar soms ook situaties die mij aan het denken zetten. Eén daarvan is hoe er wordt omgegaan met leerlingen die zogenaamd “storend gedrag” vertonen.
Als voormalig leraar (PO, MBO en HBO) weet ik hoe complex het vak is. Je bent niet alleen docent, maar ook pedagoog, soms psycholoog, administratief medewerker, ordebewaker én motivator. En dat alles in één werkdag. Een baan waarvoor je veel moet kunnen én willen.
Gedrag heeft altijd een verhaal
Wat me in mijn werk opvalt, is dat leerlingen met opvallend gedrag nog vaak voorin de klas worden gezet — met de verwachting dat ze “normaal gaan doen”. Maar storend gedrag komt meestal ergens vandaan. Het kan voortkomen uit een grote bewegingsbehoefte, of uit een moeilijke thuissituatie waarbij een kind simpelweg op zoek is naar erkenning, liefde of stabiliteit.
Juist deze leerlingen verdienen het om écht gezien te worden.
Vier tips voor meer verbinding en minder verstoring
Wil je werken aan een sterkere band met leerlingen die opvallen in gedrag? Probeer dan eens één van deze praktische tips:
- Begroet deze leerling bewust en persoonlijk
Start de dag met écht contact. Een hand, een boks, een knipoog — wat bij jullie past. Veel kinderen hebben thuis geen warme start gehad. Een vriendelijke begroeting kan al verschil maken. - Laat talenten stralen — ook buiten de vakken
Denk aan de meervoudige intelligenties van Gardner. Laat deze leerling een dansles geven, een tekening maken of iets bouwen met technisch lego. Geef ruimte voor succeservaringen buiten taal en rekenen. - Beweeg mee met de beweger
Zet de leerling eens achterin op een wiebelkussen of skippybal, of geef korte beweegmomenten: iets ophalen bij de administratie, een rondje schoolplein rennen. Leg aan de klas uit dat iedereen iets anders nodig heeft om goed te kunnen leren. - Maak oprecht contact
Toon interesse in het leven van de leerling. Stel gerichte vragen (“Hoe was het bij opa?”), en onthoud wat belangrijk is voor hem of haar. Een klein gebaar kan een groot verschil maken.
Wil je verder praten of meer tips ontvangen?
Ik denk graag met je mee. Of het nu gaat om individuele coaching of teambegeleiding, onze adviseurs helpen je graag om gedrag anders te bekijken en je aanpak te versterken.
Samen zorgen we ervoor dat iedere leerling zich gezien en gehoord voelt.
Meer info: www.hetabc.nl/gedrag-schoolklimaat
Of neem direct contact op met: Eva Nater, Onderwijsadviseur Het ABC enater@hetabc.nl

