Executieve functies
Hoe goed zijn de executieve functies bij leerlingen ontwikkeld? Kun je executieve functies trainen? En hoe goed worden ze gebruikt?
Onze gedragsspecialisten richten zich bij voorkeur op een preventieve aanpak én zijn gespecialiseerd in curatieve interventies om te ondersteunen bij complexe gedrag- en schoolklimaat vraagstukken. We helpen je (verder) op weg, zodat je vervolgens op eigen kracht de ingezette koers kunt vervolgen.
Het ABC biedt begeleiding op de volgende gebieden:
Hoe komt het dat de cijfers die de leerling haalt niet altijd overeenkomen met wat wij denken dat de leerling kan? Waarom is hij/zij niet gemotiveerd om te leren? Hoe zorg ik ervoor dat eruit komt wat erin zit? Al deze vragen hebben te maken met hoe goed de executieve functies bij leerlingen ontwikkeld zijn en gebruikt worden.
Je staat niet zelf voor de klas, maar hebt indirect enorm veel invloed op de wijze waarop jouw team en school zich ontwikkelt. En dat vraagt soms veel van jou als leidinggevende. Om deze reden bieden wij leiderschapstrainingen op maat, ondersteuning of coaching.
Een ziek kind blijft een schoolkind. Daarom spreken wij een kind aan op zijn gezonde deel. Ons werk is gebaseerd op drie pijlers: informeren, begeleiden en lesgeven. Die kunnen in combinatie ingezet worden, maar kunnen ook op zichzelf staan. Wij zetten ons daarbij in voor de leerling, de school en de ouders/verzorgers.
Ben je op zoek naar begeleiding op het gebied van gedrag voor een klas of jouw schoolteam? We bieden de volgende trainingen op maat:
Hoe goed zijn de executieve functies bij leerlingen ontwikkeld? Kun je executieve functies trainen? En hoe goed worden ze gebruikt?
Een ernstig ziek kind is én blijft een leerling. En houdt het recht op onderwijs. Het ABC biedt onderwijsondersteuning aan zieke leerlingen, hun ouders/ verzorgers en de school.
Ben je op zoek naar begeleiding op het gebied van gedrag voor een klas of jouw schoolteam? Het ABC biedt de volgende trainingen aan:– De Gelukkige Klas– De Vreedzame School– Traumasensitief lesgeven– School-Wide Positive Behavior Support– Taakspel– Burgerschap– Welkom in mijn klas De…
De gelukkige klas helpt leraren meer invloed te hebben op de groepsdynamiek, -processen en -sfeer.
Een compleet programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Leer kinderen op een positieve en zorgzame manier met elkaar om te gaan, op een democratische manier beslissingen te nemen, constructief conflicten op te lossen en open te staan voor verschillen tussen mensen.
Wij bieden een basis én gevorderde training over traumasensitief lesgeven.
De gelukkige groep helpt pedagogisch medewerkers meer invloed te hebben op de groepsprocessen- en sfeer.
25 oktober 2023
Scholen hebben het werken aan een positief en veilig schoolklimaat, sociale competenties en burgerschaponderwijs hoog op de agenda staan. De Vreedzame School bruist dan ook, als compleet PO-programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap.
8 april 2024
Vijf onderwijsadviesbureaus werken landelijk samen aan Goud Onderwijs: Beter georganiseerd en kerndoel-dekkend onderwijs in een positief leerklimaat. Wat leidt tot grote kwaliteitsverbeteringen in het primair en speciaal onderwijs.
4 mei 2023
Gaat het om hogere (CITO) resultaten? Of besteed je tijd aan het sociaal emotioneel leren van je leerlingen zodat je hen een ‘boost’ mee kunt geven? Welk signaal geef je aan ouders, de school, de leerlingen zelf? Ieder kind heeft immers recht op een fijne afsluiting van zijn basisschoolperiode. “Help!…
Een langdurig verbetertraject voor het primair en speciaal onderwijs. Met als doel:
– Verhogen van de kwaliteit van lesgeven
– Effectief sturen van het gedrag van leerlingen
– Professionaliseren van de teamcultuur.
Het ABC is één van de samenwerkende partners, die scholen begeleidt in dit traject.
Neem contact op met onze adviseurs