Individuele begeleiding

Heb je een leerling in de bovenbouw van het basisonderwijs die moeite heeft om zich te concentreren? ​Of een leerling die moeite heeft met plannen en organiseren? Heb je alle ‘trucs’ al uit de kast gehaald en zie je weinig verbetering?

Dan heeft je leerling baat bij het individuele traject Executieve functies. Executieve functies zijn belangrijk om goed te kunnen functioneren in de klas. Ze zorgen ervoor dat een leerling doelgericht kan werken en de uitvoering van taken kan volhouden. Het doel van het traject is dat de leerling zijn of haar eigen gedrag beter kan sturen en inzicht heeft in eigen vaardigheden. Daardoor komt de leerling beter tot leren, zowel op cognitief als op sociaal-emotioneel gebied.​

Werkwijze

De individuele begeleidingstrajecten van Het ABC onderscheiden zich door maatwerk te leveren voor ieder kind. Dit houdt in dat de begeleiding specifiek wordt afgestemd op de ondersteuningsbehoeften van de leerling. De intakefase is daarom belangrijk. Hierin wordt samen met ouders, school en de leerling de doelen of opbrengsten van de training vastgesteld. Samen met het kind worden unieke leerdoelen opgesteld op basis van het executieve functies profiel.

Voor het beste resultaat adviseren we de intensieve versie (12 sessies). Er is ook een reguliere versie mogelijk (6 sessies). Beide trajecten zijn verspreid over een periode van 6 weken. Waarin wij samen met het kind deels buiten en deels binnen de klas werken.

Opbrengsten

Enkele voorbeelden zijn:

  • De taakgerichtheid verbeteren, zowel tijdens instructie als tijdens het zelfstandig werken
  • Het beter leren benutten of juist ondersteunen van het werkgeheugen
  • Het beter leren structureren van een taak
  • Het beter reguleren van eigen emoties
  • Het beter kunnen starten met werken en beter leren doorwerken
  • Handvatten voor de leerkracht om de werkwijze voort te zetten met de leerling(en)
tafeltje

Zoë (8 jaar) “Ik durf nu te zeggen dat ik iets moeilijk vind. En dan vraag ik gewoon om hulp!” Frances (onderwijsadviseur over Zoë) “Zoë gaat van ‘ik kan dit niet’ naar ‘ik probeer het nog een keer’ – zo waardevol om te zien!”

Mert (groep 6) “Ik weet nu waarom fouten maken oké is. En ik heb trucjes tegen afleiding!” Leerkracht over Mert “Door de mindsetkaarten leert Mert steeds beter focussen en doorzetten.”

Lisa (groep 5) “Met mijn dagplanning en timer weet ik wat ik moet doen. En dan mag ik daarna tekenen!” Leerkracht over Lisa “Ze is super gemotiveerd en gaat enthousiast aan de slag!”

Puk (groep 5) “Ik gebruik nu de spaghetti-oefening en slaap daarna heerlijk.” Online begeleider over Puk “Mindfulness helpt haar echt: ze start nu rustiger én blijft beter bij de les.”

Sam (groep 5) “Ik kijk op mijn kaart als ik boos word. Dan weet ik wat ik kan doen.” Begeleider over Sam “Sam benoemt zijn emoties nu zelf én blijft in de klas. Wat een groei!”

Meer weten over Executieve Functies?

Neem contact met ons op.