Individuele begeleiding
Heb je een leerling in de bovenbouw van het basisonderwijs die moeite heeft om zich te concentreren? Of een leerling die moeite heeft met plannen en organiseren? Heb je alle ‘trucs’ al uit de kast gehaald en zie je weinig verbetering?
Dan heeft je leerling baat bij het individuele traject Executieve functies. Executieve functies zijn belangrijk om goed te kunnen functioneren in de klas. Ze zorgen ervoor dat een leerling doelgericht kan werken en de uitvoering van taken kan volhouden. Het individuele traject is ontwikkelt voor leerlingen uit groep 6, 7 of 8 van het basisonderwijs en de 1e of 2e klas van het voortgezet onderwijs. Het doel van het traject is dat de leerling zijn of haar eigen gedrag beter kan sturen en inzicht heeft in eigen vaardigheden. Daardoor komt de leerling beter tot leren, zowel op cognitief als op sociaal-emotioneel gebied.


Werkwijze
De individuele begeleidingstrajecten van Het ABC onderscheiden zich door maatwerk te leveren voor iedere leerling. Dit houdt in dat de begeleiding specifiek wordt afgestemd op de ondersteuningsbehoeften van de leerling. De intakefase is daarom belangrijk. Hierin wordt samen met ouders, school en de leerling de doelen of opbrengsten van de training vastgesteld. Samen met de leerling worden unieke leerdoelen opgesteld op basis van het executieve functies profiel.
Voor het beste resultaat adviseren we de intensieve versie (12 sessies). Er is ook een reguliere versie mogelijk (6 sessies). Beide trajecten zijn verspreid over een periode van 6 weken. Waarin wij samen met de leerling deels buiten en deels binnen de klas werken.
Opbrengsten
Per executieve functie worden er tools uitgereikt om in direct in de klas of daarbuiten toe te kunnen passen. Handvatten voor bijvoorbeeld effectiever zelfstandig werken, handig plannen en slim organiseren van schoolwerk. Tips en uitleg over doorzettingsvermogen aan de hand van de leerkuil (zie download) en materiaal om motivatie bespreekbaar te maken en te meten.
Leerlingen worden zich bewust van hun emotieregulatie en leren deze te versterken. Zij krijgen (groei-) taal aangereikt om hun groei mindset aan te spreken of te versterken. Ze oefenen en leren helpende gedachten in te zetten in de nog lastige situatie(s).
Enkele voorbeelden zijn:
- De taakgerichtheid verbeteren, zowel tijdens instructie als tijdens het zelfstandig werken
- Het beter leren benutten of juist ondersteunen van het werkgeheugen
- Het beter leren structureren van een taak
- Het beter leren plannen van huiswerk
- Het beter reguleren van eigen emoties
- Het beter kunnen starten met werken en beter leren doorwerken
- Handvatten voor de leerkracht/docent om de werkwijze voort te zetten met de leerling(en)
Meer weten over Executieve Functies?
Neem contact met ons op.

