Leiderschap & Schoolontwikkeling
Schoolleider, wij ondersteunen jouw leiderschap en adviseren bij een duurzame verbetering van het onderwijs op jouw school.
Wil je dat de communicatie in jouw schoolteam onderling verbetert? Zoek je naar manieren om de onderstroom bespreekbaar te maken? Wil je de professionele cultuur op jouw school verstevigen? Dan kunnen onze adviseurs je helpen met één van onze trajecten.
We volgen hierin de visie van Van Galenkamp & Schut (2018). Die benoemen dat in een professionele schoolcultuur alle gedrag bijdraagt aan de doelen van de school, het eigen welbevinden en het welbevinden van de ander.
Overtuigingen en cultuur zijn belangrijk in wat mensen delen, doen en laten zien in hun gedrag. Dit gaat vaak onbewust, en iedere professional in de school draagt hieraan bij. Als je samen met het team de schoolcultuur wil professionaliseren, ben je genoodzaakt om eerst naar jouw eigen gedrag en leiderschap te kijken.
Daarom starten we altijd bij jou als schoolleider. Dit kan door middel van individuele coaching gesprekken of bijeenkomsten met het klein MT of de tandem directie-IB. We werken daarin aan jouw eigen persoonlijk leiderschap en je krijgt tools aangereikt om zelf te kunnen sturen en steunen richting de gewenste cultuur.
Dit kan een vervolg krijgen in een aantal teambijeenkomsten, waarin:
We organiseren een traject dat past bij de (behoeften van de) school en het team. Ook denken we graag mee over kleine veranderingen rondom communicatie, samenwerken of het versterken van het team. Bijvoorbeeld in de vorm van een workshop, studiedag of ouderavond.
“Regelmatig krijgen wij een verzoek van een schoolleider: ‘kunnen jullie het team en de directie van onze school intensief begeleiden in een verbetertraject van de schoolcultuur?’ De aanleiding kan zijn: het niet nakomen van afspraken, de samenwerking tussen teamleden die maar moeizaam op gang komt, minder prioriteit voor het werken aan kwaliteit en zicht op ontwikkeling, een stroeve communicatie en meer over elkaar dan met elkaar spreken. Daarnaast is soms er verwarring over ieders rol en bijbehorende taken.
Samen met een collega ben ik tijdens een voorbeeld van zo’n verbetertraject:
Ik vind het ontzettend waardevol om mensen te helpen groeien als professional en samenwerking te verbeteren. Daarnaast is het een voorrecht om als externe een kijkje in de keuken te mogen nemen binnen de cultuur van de school. Ieder mens en iedere school is uniek. Het maakt mij gelukkig als schoolteams weer met plezier hun werk kunnen doen, stevig in hun rol komen te staan en leerlingen een goede en leerzame tijd kunnen geven gedurende hun schooltijd.”
Noortje Arts
Onderwijsadviseur, Het ABC
Neem contact op met onze adviseurs
Schoolleider, wij ondersteunen jouw leiderschap en adviseren bij een duurzame verbetering van het onderwijs op jouw school.
Tijdelijk vervangen van leidinggevenden in de school. Denk aan functies als directeur en ib’er.
Sparring voor schoolleiders en schoolteams; team vraagstukken en persoonlijke onderwijs dilemma’s.
Professioneler en effectiever organiseren om de kwaliteit te bepalen, bewaken en verbeteren.
Een leidend perspectief (missie en visie) voor de school en leidraad (koers) voor het onderwijs.