Blog: Werkvormen om themaboeken te introduceren

Op veel scholen wordt thematisch gewerkt. Maar hoe zorg je er nu voor dat de bijbehorende themaboeken onder de aandacht komen van de leerlingen? Onderwijsadviseur Taal, Inez Molenaar, geeft drie praktische tips.


Blog geschreven door: Inez Molenaar

Introductie themaboeken

Op veel scholen en in klassen staat thematisch werken op de agenda. Zorg er dan voor dat je boeken in jouw klas hebt staan die aansluiten bij het thema. Deze boeken kun je met verschillende activiteiten introduceren bij de leerlingen. Drie voorbeelden en manieren om dit te doen:

Boekensushi

– De leerlingen zitten in de kring.

– Iedere leerling heeft een boek van het thema gekregen.

– Op het signaal van de leerkracht krijgt iedereen 2 minuten om in het boek te lezen/bladeren.

– Daarna wordt het boek doorgegeven naar de volgende leerling.

– Iedereen heeft nu weer een nieuw boek en leest daar opnieuw 2 minuten in.

– Weer doorgeven, weer lezen.

– Na 6 minuten heeft iedereen kennisgemaakt met 3 boeken. Is er een boek dat je helemaal wilt gaan lezen?

Boekendans

– Elk kind heeft een stoel met daarop een boek. Al deze stoelen staan in een kring met de rugleuningen naar elkaar toe.

– De kinderen ‘dansen’ rond de stoelen als de muziek loopt.

– Stopt de muziek? Dan ga je zitten op de stoel die naast je staat en lees je uit het boek dat op deze stoel ligt.

– Zorg dat de kinderen echt even lekker kunnen lezen, dus maak de leestijd niet te kort.

– Bespreek naderhand welke boeken de kinderen wel zouden willen lezen.


Boekenproeverij

– Verdeel de groep in viertallen.

– Elk groepje krijgt een schaal met boeken.

– Ze mogen de boeken 5 minuten bekijken.

– Welke boeken zou jij willen lezen?

Nieuwsgierig naar nog meer tips om thematisch taalonderwijs te bieden in jouw klas of op jouw school?
Neem vrijblijvend contact met Inez of één van haar collega’s op.

Meer info: www.hetabc.nl/taal
Of neem direct contact op met:
Inez Molenaar
Onderwijsadviseur Het ABC
imolenaar@hetabc.nl