Dyslexie Voortgezet Onderwijs (VO)

Soms wordt dyslexie pas op de middelbare school ontdekt. In het basisonderwijs kunnen leerlingen hun leesproblemen vaak compenseren door intelligentie, doorzettingsvermogen of een sterk verbaal leervermogen. Hierdoor blijven signalen onopgemerkt. Op de middelbare school valt dyslexie vaak op bij het leren van vreemde talen of door een signaleringstoets in de brugklas.

Twijfel je of jouw leerling of kind (t/m 15 jaar) dyslexie heeft en in aanmerking komt voor onderzoek of behandeling? Meld hem of haar aan via het aanmeldformulier en stuur de benodigde documenten beveiligd in. Wij nemen snel contact op voor advies over het vervolgtraject.

Meer informatie over doorverwijzing in het voortgezet onderwijs zie ook Dyslexie Centraal

Aanmelden

Let op!

Ook onderstaande documenten zijn nodig voor het onderzoek VO

  • Overzicht leerlingvolgsysteem en relevante rapportgegevens basisschool
  • Uitslag eindtoets/ cito toets groep 8
  • Evt. resultaten van een brugklasscreening (DST, Muiswerk, Stil leestoets o.i.d.)
  • Verslagen eerdere begeleiding/ ondersteuning (bijv. handelingsplannen, niet alleen op lezen en spellen, maar ook bijvoorbeeld huiswerkbegeleiding, logopedie, intensieve ondersteuning van ouders etc.)
  • Recente cijferlijst en rapporten afgelopen schooljaren van de middelbare school
  • Verslag/uitdraai van (eventueel) afgenomen intelligentieonderzoek (bijv. NIO in het kader van de overstap naar middelbare school)

Wij kunnen je helpen

Neem gerust contact op

Kijk hier voor meer informatie…

Aanmelden – Dyslexie

Wanneer een kind veel moeite heeft met lezen en spellen en er ondanks extra begeleiding vanuit school en thuis weinig vooruitgang is, dan kan er sprake zijn van dyslexie.

Onderzoek

Onderzoek naar Dyslexie? Lees hier meer over hoe Het ABC dat verzorgt voor jouw kind of leerling.

Behandeling

Interesse in behandeling Dyslexie? Lees hier meer over hoe Het ABC dat verzorgt voor jouw kind of leerling.

Poortwachter

Als Poortwachter beoordelen wij het dossier op de volledigheid, de correcte onderbouwing en vermoeden van dyslexie.