Coaching schoolleider en onderwijsprofessionals
Het vak van schoolleider, leraar en docent is fantastisch. Maar het is ook zeker uitdagend, zodat persoonlijke coaching soms geen overbodige luxe is. Als (startend) onderwijsprofessional heb je wellicht ook wel dilemma’s en vraagstukken.
Onze gedreven onderwijsadviseurs, die zelf voor de klas hebben gestaan, kunnen je hierbij helpen en hebben een diverse achtergrond in coaching. Denk daarbij aan systemisch werken, ACT of transactionele analyse.
Loop jij tegen (een van) onderstaande punten aan? Of wil jij je nog zekerder voelen als schoolleider, leraar of docent? Met een betrokken houding begeleiden wij jou of het team, waardoor jullie weer met plezier aan het werk gaan.

Mogelijke dilemma’s en vraagstukken
- Ervaar je veel stress/ burn-out/ ben je heel moe door jouw werk (en vaak ziek in de vakanties?)
- Vind je het lastig om te gaan met tijddruk/ timemanagement? Lopen jouw overleggen of lessen vaak uit?
- Wil je een betere samenwerking met collega’s en/ of ouders? Of voel je je niet echt gezien in het team, durf je niet jezelf te zijn op jouw school?
- Voel jij je regelmatig onzeker in jouw functie en rol? Heb je niet volledig overwicht op het schoolteam of de groep?
- Ervaar je weinig harmonie (gezelligheid) in het team/ de klas en speel je voor jouw gevoel de hele dag “politieagent”?
- Lukt het jou niet goed om jouw grenzen te bewaken? Of zijn deze grenzen toch wellicht wat strak? Is er weinig ruimte voor de inbreng van collega’s of leerlingen en durf je weinig los te laten?
- Is er wat chaos in de groep, heb je moeite met orde en klassenmanagement te behouden?
- Ervaar je een grote kloof tussen jezelf en (culturele) diversiteit van de school/ leerlingen/ studenten? Vind je het lastig te begrijpen hoe het leven van jouw leerlingen thuis is?

Praktijkvoorbeeld
“Iedere leraar weet dat het hard werken is in het onderwijs. Soms is het lastig om werkplezier als leraar te ervaren, omdat je door de bomen het bos niet meer ziet of niet zo snel de kern van een probleem vindt. De oorzaken kunnen variëren, waar ik samen met de onderwijsprofessional op een systemische manier naar op zoek ga.
Structuur aanbrengen
Zo heb ik een leraar geholpen die weinig structuur had in de klas, wat resulteerde in veel onrust in de groep. Na het aanrijken van praktische en haalbare tips ontstond er meer overzicht in de groep. In dit geval onder andere door het werken met persoonlijke op maat gemaakte weektaken voor de leerlingen.
Grenzen stellen en bewaken
Bij een andere leraar lag de kern van het probleem dieper. Onbewust wilde hij die leuke, grappige meester zijn en “niet te moeilijk doen”. Over grenzen heengaan, veel onduidelijkheid bij de leerlingen en drukte in de groep was het resultaat. We hebben samen onderzocht waarom hij die leuke meester wilde zijn, een nieuwe manier van werken gevonden en regels/ grenzen geïmplementeerd. Wat uiteindelijk zowel prettiger was voor de leerlingen als de leraar.
Kun jij of iemand uit jouw team ook een helpende hand of luisterend oor gebruiken? Ik of één van mijn collega’s komen graag bij je langs.”
Eva Nater
Onderwijsadviseur, Het ABC
Meer weten over coaching en begeleiding?
Neem contact op met onze adviseurs
Of bekijk het overige aanbod van Leiderschap & Schoolklimaat