Groepsbegeleiding Executieve Functies
Heeft een aantal leerlingen uit jouw klas moeite om zich te concentreren? Of moeite met plannen en organiseren? Heb je alle ‘trucs’ al uit de kast gehaald en zie je weinig verbetering?
Dan heeft jouw klas baat bij het groepstraject Executieve functies. Executieve functies zijn belangrijk om goed te kunnen functioneren in de klas. Ze zorgen ervoor dat een leerling doelgericht kan werken en de uitvoering van taken kan volhouden. Het doel van het traject is dat leerlingen hun eigen gedrag beter kunnen sturen en inzicht krijgen in eigen vaardigheden. Daardoor komen ze beter tot leren, zowel op cognitief als op sociaal-emotioneel gebied.


Werkwijze
De groepsbegeleiding is een traject op maat. Dit houdt in dat de begeleiding specifiek wordt afgestemd op de ondersteuningsbehoeften van de leerlingen. De intakefase is daarom belangrijk. Hierin wordt samen met ouders, school en de leerling de doelen of opbrengsten van de training vastgesteld. Voor het beste resultaat adviseren we de intensieve versie (12 sessies). Er is ook een reguliere versie mogelijk (6 sessies). Beide trajecten zijn verspreid over een periode van 6 weken.
Voorwaarden
Wij begeleiden op dit moment leerlingen uit groep 6, 7 of 8 van het regulier basisonderwijs en en leerlingen uit de 1e of 2e klas van het voortgezet onderwijs. Enkel in uitzonderlijke gevallen én in overleg met ons kan het traject ook worden ingezet bij kinderen uit groep 4 en 5.
Opbrengsten
Per executieve functie worden er tools uitgereikt om in direct in de klas of daarbuiten toe te kunnen passen. Handvatten voor bijvoorbeeld effectiever zelfstandig werken, handig plannen en slim organiseren van schoolwerk. Tips en uitleg over doorzettingsvermogen aan de hand van de leerkuil (zie download) en materiaal om motivatie bespreekbaar te maken en te meten.
Leerlingen worden zich bewust van hun emotieregulatie en leren deze te versterken. Zij krijgen (groei-) taal aangereikt om hun groei mindset aan te spreken of te versterken. Ze oefenen en leren helpende gedachten in te zetten in de nog lastige situatie(s).
Enkele voorbeelden voor zijn:
- De taakgerichtheid verbeteren, zowel tijdens instructie als tijdens het zelfstandig werken
- Het beter leren benutten of juist ondersteunen van het werkgeheugen
- Het beter leren structureren van een taak
- Het beter reguleren van eigen emoties
- Het beter kunnen starten met werken en beter leren doorwerken

Schooltraject
We bieden een volledig schooltraject aan om de kennis van de executieve functies onder alle leerkrachten te vergroten en de executieve vaardigheden van de leerlingen te versterken. In dit traject maken we samen met de school de vertaling van theorie naar praktijk.
Het traject kan bestaan uit verschillende onderdelen, zoals een afstemmingsgesprek met de schoolleiding, een studiemiddag voor leerkrachten, observaties in de klas en tot slot (individueel en/of groeps-) begeleidingen voor de leerlingen.
Meer weten over Executieve Functies?
Wil je meer informatie? Neem telefonisch contact met ons op of stuur een mail naar: eftraject@hetabc.nl (met een korte omschrijving van de hulpvraag en jouw mobiele nummer). Dan nemen wij z.s.m. contact met je op!

