De gelukkige klas

Ben je het zat om tijdens de les en na elk “vrije moment” steeds weer conflicten te moeten oplossen? Ben je continu bezig om orde in de klas te herstellen, terwijl er ‘onzichtbaar’ negatief gedrag rondwaart dat de groep beïnvloedt? Wil je écht grip krijgen op de groepsdynamiek en de sfeer verbeteren? En wil je dat leerlingen meer betrokken zijn en positief met elkaar omgaan?

Met het traject De Gelukkige Klas pakken we deze veelvoorkomende problemen aan, zodat veiligheid, harmonie en rust terugkeren in de groep. Jij kunt je weer volledig richten op lesgeven, terwijl jouw klas in balans is en leerlingen met respect en plezier samenwerken. De onderwijsadviseurs van Het ABC staan klaar om jouw klas weer gelukkig(er) te maken op een deskundige, praktische en doeltreffende manier.

Binnen De Gelukkige Klas is er bovendien altijd ruimte om te werken aan de specifieke thema’s die in jouw klas spelen. Denk aan meidenvenijn, online pesten, de rol van ouders in de groep, verstoorde groepsvorming door veel wisselingen, of het versterken van sociaal-emotionele vaardigheden. Samen zorgen we dat jouw klas gelukkiger wordt.

groepsvorming, de gelukkige klas, basisschool leerlingen, groepsdynamiek

Aanpak

  • Startgesprek
    Een oriënterend gesprek met de leraar, intern begeleider en/of zorgcoördinator om de hulpvragen en situatie in kaart te brengen. We denken mee en coachen direct in het versterken van de preventieve aanpak.
  • Observatie en nulmeting
    We analyseren de groepsdynamiek en interacties tussen leraar en leerlingen, evenals tussen leerlingen onderling. Dit wordt aangevuld met vragenlijsten en een sociogram.
  • Plan van aanpak
    Samen stellen we een plan of groepsinterventie op maat op, gebaseerd op bewezen methoden en passend bij het schoolbeleid.
  • Dialoog met leerlingen
    Leerlingen krijgen een stem via gesprekken met de onderwijsadviseur.
  • Directe uitvoering en coaching
    De aanpak is praktisch en wordt direct toegepast, met coaching on the job en begeleidingsgesprekken.
  • Betrekken van ouders
    Ouders worden, waar nodig, actief betrokken via bijvoorbeeld ouderbijeenkomsten.
  • Evaluatie
    Tussentijdse en eindevaluaties met de leraar en intern begeleider zorgen voor bijsturing en borging van de resultaten.

Download: Complimenten geven bij de start van het schooljaar

Wij geven graag complimenten, want alles wat positieve aandacht krijgt, groeit! We hebben ze nodig om ons voorspoedig te ontwikkelen. Door effectieve en oprechte complimenten ontstaat er welbevinden, motivatie, inzet en zin in leren. De start van een nieuw schooljaar is mooi en tegelijkertijd voor velen ook best spannend. Hoe start je je jaar zo goed mogelijk, met een fijne sfeer en een veilige groepsdynamiek? Complimenten kunnen je helpen om preventief aan de slag te gaan met een fijne sfeer in jouw klas. Deze download kan je hierbij gebruiken.

Download de complimenten werkvormen

“Als startende leerkracht heb ik veel gehad aan het coachingstraject ‘weer een gelukkige klas’. Ik vond het fijn dat er iemand met mij meekeek in de groep, zo hebben we heel gericht kunnen werken aan het verbeteren van de groepscohesie. De tips neem ik mee en kan ik inzetten bij alle groepen die ik hopelijk nog mag krijgen.” (Rosanne, groep 5, dr. Rijk Kramerschool)

“Door de verschillende tools die mij door Het ABC in dit traject zijn aangereikt ben ik een sterkere leerkracht geworden! Fijn als collega’s nu bij mij komen kijken hoe ik het doe. Ik ben trots op mijn inzet en de groepsdynamiek die nu staat” (Germaine Klaasman, Basisschool De Rivieren)

“Dankzij Het ABC is de sfeer in de groep dubbel verbeterd.” (Juf Gamze, Basisschool De Blauwe Lijn)

“We hebben plezier gekregen in de klas, de kinderen zijn veel aardiger naar elkaar toe. In het sociogram is dat alweer terug te zien! De adviseur van het ABC gaf een gevoel van vertrouwen. We hebben echt samen naar de groep gekeken.” (Juf Linda, groep 5/6, EBS de Morgenster)

“Voordat het Gelukkige Klas traject startte was er veel sprake van gemeen “meidenvenijn”. Wij zagen op om met deze groep op kamp te gaan of zagen niet voor ons hoe we de musical moesten gaan spelen met zoveel gedoe onderling. Het traject is echt boven verwachting de groepsdynamiek verbeterd.  Er is veel meer harmonie en gezelligheid tussen de meiden. We zien nu dat de meiden elkaar meer laten en elkaar accepteren zoals ze zijn. Dit zorgt voor meer rust. Met deze groep gaan we nu graag op kamp en de musical spelen!” (Leerkrachten groep 8 tijdens eindevaluatie)

Meer weten over De Gelukkige Klas?

Neem contact op met Grietje

Gerelateerd nieuws