Reken- en dyscalculieonderzoek
Als een leerling vastloopt met rekenen helpt onderzoek. Een diagnostisch gesprek, handelingsgericht onderzoek (PDO) of dyscalculieonderzoek.
Rekenen doen we de hele dag en is altijd en overal. Goed rekenonderwijs is dan ook cruciaal en de beheersing van rekenen is essentieel voor het leren van veel andere vakken.
Maar wat als een leerling moeite heeft met rekenen of wiskunde? Of wanneer het rekenniveau in een klas tegenvalt of de rekenresultaten op een school achterblijven?
Het ABC biedt ondersteuning op de volgende gebieden:
Soms zie je dat een leerling vastloopt met rekenen. Een onderzoek kan helpen om meer inzicht te krijgen in de oorzaak van het probleem en welke ondersteuning de leerling nodig heeft. Het ABC biedt twee typen onderzoeken: verdiepend rekenonderzoek (PDO) en een dyscalculieonderzoek.
Veel leerkrachten werken hard om met hun leerlingen een fundamenteel rekenniveau te bereiken. Toch hebben veel scholen en leerkrachten baat bij enige begeleiding op het gebied van de belangrijkste facetten van het rekenleerproces. Stap voor stap werken we samen aan de relevante factoren op weg naar beter rekenonderwijs en verbeterde rekenresultaten.
Soms hebben leerlingen maar kort wat extra hulp nodig. We werken aan het herstellen en vergroten van het rekenplezier, door leerlingen rekenvaardiger te maken tijdens individuele rekenbegeleiding.
Ben je op zoek naar professionalisering op het gebied van rekenen voor jouw schoolteam? We bieden de volgende trainingen op maat:
Als een leerling vastloopt met rekenen helpt onderzoek. Een diagnostisch gesprek, handelingsgericht onderzoek (PDO) of dyscalculieonderzoek.
Trainingen rekenen Ben je op zoek naar professionalisering op het gebied van rekenen voor jouw schoolteam? Het ABC biedt trainingen op maat aan:– Effectief rekenen– Beter rekenen met plezier– Rekenverbetertraject– Keuze en implementatie van een nieuwe rekenmethode Effectief rekenen Met deze aanpak ga je met de hele klas…
Rekenen en cijfermatige inschattingen maken doen we de hele dag door. Bijvoorbeeld als we kijken of we voldoende wisselgeld terugkrijgen. Of als we inschatten of het nog gaat lukken om de volgende trein te halen.
Helaas gaat rekenen niet bij alle kinderen vanzelf. Merk je dat jouw kind hardnekkig bij alle opgaven op zijn vingers blijft tellen? Of komen de tafels er maar niet in? Is er een grote achterstand bij het rekenen met breuken en procenten of wiskunde? Vaak gaan rekenproblemen niet vanzelf over.
Neem contact op met onze adviseurs
13 februari 2023
“Mevrouw, ik ben heel slecht in rekenen.” Helaas gebeurt het ieder jaar weer dat per brugklas minstens één leerling zichzelf tijdens de eerste wiskundeles op deze manier introduceert. Voor deze leerlingen is het van essentieel belang om ze te ondersteunen in het afzwakken van deze onzekerheid die ze de afgelopen…
4 november 2024
Hoe handig zou het zijn om in één oogopslag een compleet beeld van jouw klas te krijgen? Een overzicht met alle relevante informatie over alle leerlingen uit de klas: waar hebben ze extra ondersteuning bij nodig, hoe voelen ze zich en welke specifieke aandachtspunten zijn er voor jou als docent?
Bron: Taal en rekenen in het vizier, Onderwijsraad, 2022
Adviesrapport Taal en rekenen in het vizier