Meertaligheid
Ondersteuning op het gebied van NT2-didactiek, nieuwkomers- en klankonderwijs
Taal is de basis voor succes op school en in het latere leven. Tegelijkertijd is taal ook heel divers: zowel technisch lezen, begrijpend lezen, woordenschat, spelling, mondelinge communicatie en teksten schrijven zijn belangrijk bij de taalontwikkeling in het basisonderwijs. Wij denken graag mee over goed taalonderwijs in de diverse klas, zodat iedere leerling gelijke kansen krijgt.
Maar wat als een leerling moeite heeft met het taalonderwijs? Of wanneer het niveau in een klas tegenvalt of de resultaten op een school achterblijven?
Ondersteuning op het gebied van NT2-didactiek, nieuwkomers- en klankonderwijs
Begeleiding van schoolteams en leraren op het gebied van schoolbreed taalbeleid of vakinhoudelijke vaardigheden.
Wij bieden trainingen op maat aan. Afhankelijk van de wensen stellen wij in overleg een passende training of werksessie samen.
Leerlingbegeleiding op het gebied van taal. We maken onderscheid tussen individuele taalbegeleiding en taalbegeleiding in groepsverband.
We begeleiden zowel schoolteams als individuele leraren. Dit kan op het gebied van een schoolbreed taalbeleid of vakinhoudelijke vaardigheden.
Wanneer een kind veel moeite heeft met lezen en spellen en er ondanks extra begeleiding vanuit school en thuis weinig vooruitgang is, dan kan er sprake zijn van dyslexie.
Opvoeden is een hele kunst. Op school meedoen en meekomen soms ook. Heb je zorgen over je kind, bijvoorbeeld over hoe je kind leest of zich gedraagt in de klas? Samen zorgen we ervoor dat kinderen weer goed in hun vel komen te zitten en meekomen op school. Op het gebied van dyslexie, spelling, lezen en taal doen wij onderzoek en bieden we tips, adviezen en behandeling.
In samenwerking met Muziekschool Amsterdam en Bas Fortgens, ook bekend van tv-programma ‘Apennoten’, heeft Het ABC een lespakket ontwikkeld om de woordenschatontwikkeling bij met name meertalige kleuters te stimuleren.
Het ontbijt staat centraal in dit lespakket. De woorden ‘brood’, ‘boter’, ‘kaas’, ‘melk’, ’thee’ en ‘honing’ komen aan bod. Het lespakket bestaat uit twee video’s, twee lesbeschrijvingen inclusief een muziekles en verschillende thema activiteiten.
Tip: heb je kinderen met een taalarme achtergrond? Begin dan met les 1 (lesbeschrijving ‘het ontbijt’) om de woordenschat te verbeteren
17 juni 2024
Een lespakket met het thema ‘het ontbijt’ om de woordenschatontwikkeling bij met name meertalige kleuters te stimuleren.
4 maart 2024
Blog geschreven door: Ellen Vloothuis De leerkracht haalt een plastic zakje uit haar tas. ‘Dit zijn kadetjes.’ En ze wijst naar de witte zachte broodjes in het zakje. Nog vaak worden losse woordenlijsten of woorden van de week aangeboden in de reguliere taalles. Soms met behulp van…
Neem contact op met onze adviseurs
Bron: Taal en rekenen in het vizier, Onderwijsraad, 2022
Adviesrapport Taal en rekenen in het vizier