Meertaligheid
Ondersteuning op het gebied van NT2-didactiek, nieuwkomers- en klankonderwijs
Taal is de basis voor succes op school en in het latere leven. Tegelijkertijd is taal ook heel divers: zowel technisch lezen, begrijpend lezen, woordenschat, spelling, mondelinge communicatie en teksten schrijven zijn belangrijk bij de taalontwikkeling in het basisonderwijs. Wij denken graag mee over goed taalonderwijs in de diverse klas, zodat iedere leerling gelijke kansen krijgt.
Maar wat als een leerling moeite heeft met het taalonderwijs? Of wanneer het niveau in een klas tegenvalt of de resultaten op een school achterblijven?
Hoe heerlijk is het om je te verliezen in een goed boek? Dat gun je toch iedereen!
Met de boekenlegger van Het ABC kan je een mini-boekpromotie houden voor de volgende lezer van het boek. Op de boekenlegger geef je aan wat je van het boek vond. Je laat de boekenlegger vervolgens in het boek zitten en geeft het aan een klasgenoot, vriend(in) of familielid. De volgende lezer kan de boekenlegger na het lezen van het boek ook invullen.
Print de boekenlegger staand en dubbelzijdig geprint over de korte zijde.
Download de boekenlegger hierOndersteuning op het gebied van NT2-didactiek, nieuwkomers- en klankonderwijs
Begeleiding van schoolteams en leraren op het gebied van schoolbreed taalbeleid of vakinhoudelijke vaardigheden.
Wij bieden trainingen op maat aan. Afhankelijk van de wensen stellen wij in overleg een passende training of werksessie samen.
Leerlingbegeleiding op het gebied van taal. We maken onderscheid tussen individuele taalbegeleiding en taalbegeleiding in groepsverband.
We begeleiden zowel schoolteams als individuele leraren. Dit kan op het gebied van een schoolbreed taalbeleid of vakinhoudelijke vaardigheden.
Heeft jouw kind moeite met lezen en spellen en is er ondanks extra begeleiding weinig vooruitgang? Dan kan er sprake zijn van dyslexie.
Opvoeden is een hele kunst. Op school meedoen en meekomen soms ook. Heb je zorgen over je kind, bijvoorbeeld over hoe je kind leest of zich gedraagt in de klas? Samen zorgen we ervoor dat kinderen weer goed in hun vel komen te zitten en meekomen op school. Op het gebied van dyslexie, spelling, (begrijpend) lezen en taal doen wij onderzoek en bieden we tips, adviezen en behandeling.
In samenwerking met Muziekschool Amsterdam en Bas Fortgens, ook bekend van tv-programma ‘Apennoten’, heeft Het ABC een lespakket ontwikkeld om de woordenschatontwikkeling bij met name meertalige kleuters te stimuleren.
Het ontbijt staat centraal in dit lespakket. De woorden ‘brood’, ‘boter’, ‘kaas’, ‘melk’, ’thee’ en ‘honing’ komen aan bod. Het lespakket bestaat uit twee video’s, twee lesbeschrijvingen inclusief een muziekles en verschillende thema activiteiten.
Tip: heb je kinderen met een taalarme achtergrond? Begin dan met les 1 (lesbeschrijving ‘het ontbijt’) om de woordenschat te verbeteren
18 november 2024
Meertalige leerlingen of nieuwkomers kunnen vaak niet laten zien welke vaardigheden of kennis ze in huis hebben, doordat ze het Nederlands onvoldoende beheersen.
13 november 2024
In vakblad JSW 2-2024 schreef ABC’er Lidewij het artikel: ‘Houd ze aan de praat’. Over mondelinge taalvaardigheid en spreektijd tijdens de les.
17 juni 2024
Een lespakket met het thema ‘het ontbijt’ om de woordenschatontwikkeling bij met name meertalige kleuters te stimuleren.
Neem contact op met onze adviseurs
Bron: Taal en rekenen in het vizier, Onderwijsraad, 2022
Adviesrapport Taal en rekenen in het vizier