
Verkeerskunsten
Verkeerskunsten leert kinderen uit de bovenbouw meer ervaren en veiliger in het verkeer te bewegen.
Jong geleerd is oud gedaan. De verkeersopvoeding begint al vroeg. Op het moment dat kinderen achterop de fiets zitten, op de stoep spelen of op hun driewieler rijden. Juist in deze fase leren jonge kinderen op een natuurlijke manier over verkeersregels, verkeersborden, kleuren van het verkeerslicht en voertuigen.
Met het lesproject JONGleren in het verkeer maken peuters, kleuters en leerlingen uit groep 1 t/m 4 op een speelse, interactieve manier kennis met verkeer. Het project is ontwikkeld voor gebruik op kinderdagverblijven, voorscholen, peuterspeelzalen, basisscholen en de buitenschoolse opvang.
De kern van het project is een leskist vol aantrekkelijk verkeersmateriaal, die vier weken lang wordt uitgeleend aan de school of opvanglocatie. Met deze kist kunnen begeleiders en leerkrachten vier themaweken organiseren, afgestemd op de belevingswereld van jonge kinderen.
Wat zit er in de leskist?
De kist bevat uiteenlopende materialen en activiteiten, zoals:
Kinderen leren door te doen, te spelen en te ontdekken. Ze oefenen situaties als stoppen bij rood, oversteken bij groen, en herkennen verschillende voertuigen en verkeersgeluiden.
Afsluiting met ouders
Het project wordt afgesloten met een ouderbijeenkomst, verzorgd door een onderwijsadviseur in samenwerking met de locatie. Ouders krijgen hierbij tips en inzichten om ook thuis aandacht te besteden aan verkeersopvoeding.
Neem contact op met onze adviseurs
Verkeerskunsten leert kinderen uit de bovenbouw meer ervaren en veiliger in het verkeer te bewegen.
Ieder jaar gebeuren er tientallen ongevallen in de dode hoek. Vooral fietsers zijn daarbij het slachtoffer.
Verkeersouders helpen bij het organiseren en aanvragen van verkeersprojecten en -acties.
Met Peuterpedalen maken jonge kinderen op een speelse manier kennis met de basis van fietsen.