27 juli 2023
Blog: Een verbeterplan voor de school
Kan jouw school wel een verbeterslag gebruiken? De onafhankelijke onderwijsadviseur zorgt samen met het team voor een haalbaar plan dat voor iedereen herkenbaar en duurzaam is!
Kun je hulp gebruiken bij het organiseren van de kwaliteitszorg van jouw school? Om alle processen te borgen binnen jouw school heb je een goed systeem van kwaliteitszorg nodig. Het ABC helpt scholen om professioneler en effectiever te organiseren om hiermee de kwaliteit te bepalen, bewaken en blijvend te verbeteren.
Op iedere school moet er ontzettend veel gebeuren. Om het onderwijs in goede banen te leiden, is het belangrijk dat duidelijk is wie welke taken en verantwoordelijkheden heeft. Daarnaast wil je de doorgaande lijn borgen door afspraken vast te leggen. Het opzetten van een netwerk van professionals op school- of bestuursniveau kan ook zeer helpend zijn.
Het ABC kan helpen om de hierboven beschreven processen in kaart te brengen en te ontdekken op welke gebieden je verbetering kunt doorvoeren. Zo kun je denken aan het opzetten van een goed systeem van afspraken en protocollen (kwaliteitskaarten). Ook het versterken van de overlegstructuur, met een sterke nadruk op professionaliteit, eigenaarschap en verbinding, kan veel opleveren.
Een belangrijk onderdeel is daarnaast het houden van zicht op de ontwikkeling van leerlingen. Door middel van gedegen analyses en het bedenken, uitvoeren en evalueren van interventies versterk je continu het onderwijs voor iedere leerling.
Het ABC heeft onderwijsadviseurs die op metaniveau naar deze processen kijken. Om vervolgens met de school samen te bedenken hoe je dit in de praktijk kunt verbeteren. Op dit gebied werken wij ook regelmatig samen met de PO-Raad voor Goed Worden Goed Blijven+ trajecten.
“Het mooiste cadeau dat je als leidinggevende van een teamlid kunt krijgen, is persoonlijke groei. Als schoolleider of schoolbestuur is het fantastisch om te zien als leerkrachten hun rol als expert-leerkracht innemen en echt het verschil kunnen maken in het leren van leerlingen én van collega’s. Maar hoe creëer je een klimaat waarin de impact van deze leerkrachten zo groot mogelijk is? Hoe start en borg je de opbouw van professionele leergemeenschappen (PLG’s) en hoe zorg je voor het ontstaan van duurzame (bovenschoolse) netwerken van experts?
Als onderwijsadviseurs van leiderschap en schoolontwikkeling denken en werken we graag mee aan de duurzame inzet van expert-leerkrachten. Zoals het opzetten en begeleiden van diverse leergemeenschappen en netwerken op school- en bestuursniveau, waarin krachten en expertise gebundeld worden.
Tijdens het begeleiden van de onderwijsprofessionals zet ik mijn expertise, enthousiasme, creativiteit en helicopterview in. Ik loop echt warm wanneer ik (school)teams en leerkrachten (en daarmee ook de leerlingen) zie leren. Blijven leren met elkaar, dat is uiteindelijk waar het écht om gaat. En leren gaat niet vanzelf. Dat geeft ongemak, vraagt stilstaan en reflectie en maakt zichtbaar wat je belangrijk vindt.
Wanneer dit omgezet wordt in een werkbare kwaliteitsaanpak, waarin expertise, beleid en afspraken vastgelegd worden in bijvoorbeeld kwaliteitskaarten, dan heb je echt een stevige basis. Hiermee kun je volle kracht vooruit als individu én als team!”
Marleen van Beek
Onderwijsadviseur, Het ABC
Neem contact op met onze adviseurs
27 juli 2023
Kan jouw school wel een verbeterslag gebruiken? De onafhankelijke onderwijsadviseur zorgt samen met het team voor een haalbaar plan dat voor iedereen herkenbaar en duurzaam is!
25 juli 2023
Heb je als schoolleider risico’s in de eindopbrengsten of het organiseren van kwalitatief goed onderwijs? Tijd om een duurzame verandering te realiseren!
1 juli 2023
Schoolleiders kunnen baat hebben bij een onafhankelijke analyse. Daarbij wordt niet alleen gekeken of je het als school(team) goed doet, maar ook of je de goede dingen doet.
Schoolleider, wij ondersteunen jouw leiderschap en adviseren bij een duurzame verbetering van het onderwijs op jouw school.
Tijdelijk vervangen van leidinggevenden in de school. Denk aan functies als directeur en ib’er.
Een leidend perspectief (missie en visie) voor de school en leidraad (koers) voor het onderwijs.
Verbeter de onderlinge communicatie en verstevig de professionaliteit van de schoolcultuur.
Sparring voor schoolleiders en schoolteams; team vraagstukken en persoonlijke onderwijs dilemma’s.