Blog: Je eigen opdracht maken en faal-vermijding
“Ik maak mijn eigen plaatje!” Creatief he? Nou…. Hij leert dan niet wat hij moet leren! Boris wil eigenlijk maar één ding: vermijden dat hij faalt. En hij is daarin niet alleen.
Blog geschreven door: Heidi de Vries
Het liefst doe je de hele dag dingen die je al kan, en waarvan je zeker weet dat het lukt. Dat dit de motivatie versterkt om ergens mee te beginnen, komt ook voor in het model van Marzano en Kendall (2007).
Falen vermijden doen we allemaal. Als iets moeilijk wordt, zoekt je brein creatief naar uitwegen. Doorzetten is zwaar, en dat doen we automatisch liever niet. Je stelt het faalriscico uit: gaat op social media, kletsen, koffie halen, tekenen, andere klusjes afwerken. En als iets niet lukt, wil je opgeven, want opnieuw proberen brengt opnieuw een faalrisico. En dat wil je juist vermijden!
Het vermijden van een faalervaring hoort ook bij faalangst. En het gevolg van veel vermijden, is dat kinderen niet leren omgaan met het verdragen van een faalervaring. En als je dat niet kunt, is het heel moeilijk om te leren opnieuw te beginnen, en om te leren doorzetten. Daarin begeleid ik Boris, en langzaam maar zeker begint hij te leren.
We horen veel over kinderen waarbij zich alles makkelijk afgaat, en over kinderen met faalangst, maar er is ook een andere groep die nooit heeft leren doorzetten. De leerlingen die hun intelligentie inzetten om te vermijden. Die creatieve uitwegen vinden om ervoor zorgen dat ze gegarandeerd niet gaan falen. Leerlingen uiteindelijk vooral doen wat ze al kunnen, en wat ze zelf willen.
Bij Boris was dit een duidelijk patroon. Zolang de denkspellevels makkelijk zijn (1, 2, 3) ging hij lekker. Hij besloot ‘dit kan ik’, generaliseerde dit naar het hele spel en koos het laatste level (level 50). Hij liep vast, ging klieren en toen zijn eigen level bedenken.
Kinderen die alleen maar doen waarvan ze zeker weten dat ze het kunnen, hebben nooit geleerd om met het ongemak van falen, opnieuw proberen en doorzetten om te gaan. In de klas, plusklas of begeleiding zie je dat vaak terug: ze geven razendsnel op en willen binnen de kortste keren iets anders doen.
“Ik ga eerst even een tekening maken, daarna pas aan mijn rekenwerk!”
“Mag ik met potlood werken in plaats van ecoline?”
“Hij houdt zich niet aan het boekje maar bouwt zijn eigen constructies”
“Ik leer beter door te gamen in plaats van te stampen”
Herken je dit bij jouw leerlingen? Wil je meer weten over de Leerkuil en wat Het ABC voor jou kan betekenen?
Neem contact op met:
Heidi de Vries
Onderwijsadviseur Het ABC &
Specialist Begaafdheid
hdevries@hetabc.nl