Professionele schoolcultuur en communicatie

Wil je dat de communicatie in jouw schoolteam onderling verbetert? Zoek je naar manieren om de onderstroom bespreekbaar te maken? Wil je de professionele cultuur op jouw school verstevigen? Dan kunnen onze adviseurs je helpen met één van onze trajecten.

We volgen hierin de visie van Van Galenkamp & Schut (2018). Die benoemen dat in een professionele schoolcultuur alle gedrag bijdraagt aan de doelen van de school, het eigen welbevinden en het welbevinden van de ander.

professionele schoolcultuur schoolteam PO en VO
Als schoolleider sturen en steunen

“Regelmatig krijgen wij een verzoek van een schoolleider: ‘kunnen jullie het team en de directie van onze school intensief begeleiden in een verbetertraject van de schoolcultuur?’ De aanleiding kan zijn: het niet nakomen van afspraken, de samenwerking tussen teamleden die maar moeizaam op gang komt, minder prioriteit voor het werken aan kwaliteit en zicht op ontwikkeling, een stroeve communicatie en meer over elkaar dan met elkaar spreken. Daarnaast is soms er verwarring over ieders rol en bijbehorende taken.

Samen met een collega ben ik tijdens een voorbeeld van zo’n verbetertraject:

  • In gesprek gegaan met het MT (directeur en IB-er) over bewustwording en motivatie van hun eigen rol in de schoolcultuur:
    Wie ben jij als leider en professional? Wat zijn jouw drijfveren en waarden, en hoe draag je deze uit?  Maar ook bewustwording op gedrag en communicatie op de boven- en onderstroom. Om daarna verder in te gaan op leidinggeven met focus op koers en gedrag. Wanneer hoor je te sturen en te steunen en wanneer is het nodig om gedrag te begrenzen.

  • Aan de slag gegaan met het team na verkenning van het concept professionele schoolcultuur:
    We zijn in de cultuur van de school gedoken: wat voor cultuur hebben we op school en waar komt dat vandaan? Wat zijn onze waarden en wat betekent dat voor mijn professionele gedrag? Welk gedrag binnen de school, van alle betrokkenen, vinden wij onprettig, en in hoeverre laten we dat gedrag toch toe? Hoe zorg ik voor mijn eigen welbevinden en werkgeluk? Hoe communiceer ik, geef ik feedback en hoe komt dat over op de ander? Tijdens deze bijeenkomsten was er ruimte voor verkenning, dialoog en wrijving.
  • We sloten af met met gedragen afspraken en consensus over hoe binnen de school gedrag bijdraagt aan de doelen van de school, het welbevinden van jezelf en anderen en de samenwerking van alle betrokkenen.

Ik vind het ontzettend waardevol om mensen te helpen groeien als professional en samenwerking te verbeteren. Daarnaast is het een voorrecht om als externe een kijkje in de keuken te mogen nemen binnen de cultuur van de school. Ieder mens en iedere school is uniek. Het maakt mij gelukkig als schoolteams weer met plezier hun werk kunnen doen, stevig in hun rol komen te staan en leerlingen een goede en leerzame tijd kunnen geven gedurende hun schooltijd.”

Noortje Arts
Onderwijsadviseur, Het ABC

Meer weten over een professionele schoolcultuur?

Neem contact op met onze adviseurs

Ons overige aanbod op het gebied van Leiderschap & Schoolontwikkeling

Koers, missie en visie

Een leidend perspectief (missie en visie) voor de school en leidraad (koers) voor het onderwijs.