Groepsbegeleiding Executieve Functies

Heeft een aantal leerlingen uit jouw klas moeite om zich te concentreren? ​Of moeite met plannen en organiseren? Heb je alle ‘trucs’ al uit de kast gehaald en zie je weinig verbetering?

Dan heeft jouw klas baat bij het groepstraject Executieve functies. Executieve functies zijn belangrijk om goed te kunnen functioneren in de klas. Ze zorgen ervoor dat een leerling doelgericht kan werken en de uitvoering van taken kan volhouden. Het doel van het traject is dat leerlingen hun eigen gedrag beter kunnen sturen en inzicht krijgen in eigen vaardigheden. Daardoor komen ze beter tot leren, zowel op cognitief als op sociaal-emotioneel gebied.​

Werkwijze
De groepsbegeleiding is een traject op maat. Dit houdt in dat de begeleiding specifiek wordt afgestemd op de ondersteuningsbehoeften van de leerlingen. De intakefase is daarom belangrijk. Hierin wordt samen met ouders, school en de leerling de doelen of opbrengsten van de training vastgesteld. Voor het beste resultaat adviseren we de intensieve versie (12 sessies). Er is ook een reguliere versie mogelijk (6 sessies). Beide trajecten zijn verspreid over een periode van 6 weken.

Voorwaarden
Wij begeleiden op dit moment enkel leerlingen uit groep 6, 7 of 8 van het regulier basisonderwijs. Enkel in uitzonderlijke gevallen én in overleg met ons kan het traject ook worden ingezet bij kinderen uit groep 4 en 5.

Opbrengsten
Enkele voorbeelden voor zijn:

  • De taakgerichtheid verbeteren, zowel tijdens instructie als tijdens het zelfstandig werken
  • Het beter leren benutten of juist ondersteunen van het werkgeheugen
  • Het beter leren structureren van een taak
  • Het beter reguleren van eigen emoties
  • Het beter kunnen starten met werken en beter leren doorwerken

Wil je meer informatie? Vraag je leerlingbegeleider van Het ABC of stuur een mail naar eftraject@hetabc.nl (met een korte omschrijving van de hulpvraag en jouw mobiele nummer). Dan nemen wij z.s.m. contact met je op!

Schooltraject

We bieden een volledig schooltraject aan om de kennis van de executieve functies onder alle leerkrachten te vergroten en de executieve vaardigheden van de leerlingen te versterken. In dit traject maken we samen met de school de vertaling van theorie naar praktijk.

Het traject kan bestaan uit verschillende onderdelen, zoals een afstemmingsgesprek met de schoolleiding, een studiemiddag voor leerkrachten, observaties in de klas en tot slot (individueel en/of groeps-) begeleidingen voor de leerlingen.

Meer weten over Executieve functies?

Neem contact op met Nicolette Freijser