Reken- en dyscalculieonderzoek
Als een leerling vastloopt met rekenen helpt onderzoek. Een diagnostisch gesprek, handelingsgericht onderzoek (PDO) of dyscalculieonderzoek.
Rekenen doen we de hele dag en is altijd en overal. Goed rekenonderwijs is dan ook cruciaal en de beheersing van rekenen is essentieel voor het leren van veel andere vakken.
Maar wat als een leerling moeite heeft met rekenen of wiskunde? Of wanneer het rekenniveau in een klas tegenvalt of de rekenresultaten op een school achterblijven?
Het ABC biedt ondersteuning op de volgende gebieden:
Soms zie je dat een leerling vastloopt met rekenen. Een onderzoek kan helpen om meer inzicht te krijgen in de oorzaak van het probleem en welke ondersteuning de leerling nodig heeft. Het ABC biedt twee typen onderzoeken: verdiepend rekenonderzoek (PDO) en een dyscalculieonderzoek.
Veel leerkrachten werken hard om met hun leerlingen een fundamenteel rekenniveau te bereiken. Toch hebben veel scholen en leerkrachten baat bij enige begeleiding op het gebied van de belangrijkste facetten van het rekenleerproces. Stap voor stap werken we samen aan de relevante factoren op weg naar beter rekenonderwijs en verbeterde rekenresultaten.
Soms hebben kinderen maar kort wat extra hulp nodig. We werken aan het herstellen en vergroten van het rekenplezier, door leerlingen rekenvaardiger te maken tijdens individuele rekenbegeleiding.
Ben je op zoek naar professionalisering op het gebied van rekenen voor jour schoolteam? We bieden de volgende trainingen op maat:
Als een leerling vastloopt met rekenen helpt onderzoek. Een diagnostisch gesprek, handelingsgericht onderzoek (PDO) of dyscalculieonderzoek.
Trainingen rekenen Ben je op zoek naar professionalisering op het gebied van rekenen voor jouw schoolteam? Het ABC biedt trainingen op maat aan:– Effectief rekenen– Beter rekenen met plezier– Rekenverbetertraject– Keuze en implementatie van een nieuwe rekenmethode Effectief rekenen Met deze aanpak ga je met de hele klas…
Rekenkisten De rekenkisten zijn er om goed rekenonderwijs te bieden aan (nieuwkomers) leerlingen in het (speciaal) basisonderwijs. Neem contact op voor de lesideeën en gratis beschikbare downloads. Welke rekenkisten zijn er? Het ABC heeft een handleiding ontwikkeld over wat goed rekenonderwijs voor nieuwkomers inhoudt. Daarnaast zijn voor de…
Onderzoek met rekenen, wetenschap en technologie Het ABC werkt samen met de Nederlandse Vereniging voor de Ontwikkeling van Reken-WiskundeOnderwijs (NVORWO). Zo is de onderzoekscyclus van W&T in combinatie met het rekenonderwijs toegankelijk gemaakt voor in de klas. Door het gebruik van videofragmenten is de onderzoekscyclus laagdrempelig, gemakkelijk en vakoverstijgend in…
Rekenen en cijfermatige inschattingen maken doen we de hele dag door. Bijvoorbeeld als we kijken of we voldoende wisselgeld terugkrijgen. Of als we inschatten of het nog gaat lukken om de volgende trein te halen.
Helaas gaat rekenen niet bij alle kinderen vanzelf. Merk je dat jouw kind hardnekkig bij alle opgaven op zijn vingers blijft tellen? Of komen de tafels er maar niet in? Is er een grote achterstand bij het rekenen met breuken en procenten of wiskunde? Vaak gaan rekenproblemen niet vanzelf over.
Lees meerNeem contact op met onze adviseurs
13 februari 2023
“Mevrouw, ik ben heel slecht in rekenen.” Helaas gebeurt het ieder jaar weer dat per brugklas minstens één leerling zichzelf tijdens de eerste wiskundeles op deze manier introduceert. Voor deze leerlingen is het van essentieel belang om ze te ondersteunen in het afzwakken van deze onzekerheid die ze de afgelopen…
13 februari 2023
Soms kom je een leerling tegen in je rekenbegeleiding die je graag wilt helpen en ook veel kunt leren, maar … die ons allen als professionals ook heel veel kan leren! Blog geschreven door: Danielle Rabelink Zo’n leerling is Roza die ik een tijd in begeleiding had en die het…
24 oktober 2024
De lees- en rekenbingo zijn speciaal ontwikkeld voor de middenbouw. Zodat leerlingen ook thuis de basisvaardigheden blijven oefenen.
Bron: Taal en rekenen in het vizier, Onderwijsraad, 2022
Adviesrapport Taal en rekenen in het vizier