Stappenplan en oplosformulier voor een time-out

Stappenplan time-out bij ongewenst gedrag

Het werken aan een positief en veilig schoolklimaat, sociale competenties en burgerschapsonderwijs staat hoog op de agenda. Veel scholen werken zodoende met het programma De vreedzame school. Vreedzaam trainer Fleur Runeman ontwikkelde een praktisch hulpmiddel voor leraren in het basisonderwijs. Een stappenplan en oplosformulier voor wanneer leerlingen een time-out nodig hebben bij ongewenst gedrag.

Ontstaan in de praktijk

De vreedzame school trainers van Het ABC begeleiden al jaren scholen die dit programma voor democratisch burgerschap implementeren en onderhouden. Tijdens deze trajecten ontstond bij Fleur het idee om de school en leraren een hulpmiddel aan te reiken voor in de klas. Na wat ontwerpen en schetsen, maakte zij haar eigen materialen en is deze gaan toepassen.

Oplosformulier time-out voor onder- en bovenbouw

Het blijkt zowel nuttig voor scholen die vreedzaam zijn, als voor leraren die niet met dit programma werken. Het stappenplan legt aan de leerling uit wat de leraar doet als de regels of afspraken die zijn gemaakt niet nageleefd worden. Het is een poster die men op kan hangen, bestaand uit zes stappen. In stap 4 vult de leerling o.a. een oplosformulier in. Hiervan is een versie voor de onderbouw (groep 1 t/m 4) en bovenbouw (groep 5 t/m 8) beschikbaar.

Blog ‘Vreedzaam bruist!’

Fleur: “Ondanks het flinke tekort aan personeel en de grote werkdruk in het onderwijs, ben ik evengoed verheugd. Vanwege mijn ervaringen met teams op de werkvloer ben ik blij om te constateren dat er ook veel veerkracht is en een gevoelde noodzaak om er tóch met z’n allen voor te gaan.” Ze schreef over haar praktijkervaringen in het blog ‘Vreedzaam bruist!‘.

Meer info: www.hetabc.nl/gedrag
Of neem direct contact op met:
Fleur Runeman (fruneman@hetabc.nl)
Onderwijsadviseur Het ABC en trainer De vreedzame school