Groepsdoorbroken

Als de aanpassingen in de eigen groep of klas onvoldoende tegemoet komen aan de (onderwijs)behoeften van cognitief talentvolle leerlingen, dan is een groepsdoorbroken HB-aanbod een logische stap.

Een bekend voorbeeld van zo’n aanpak in het basisonderwijs is de ‘verrijkingsgroep‘ (ook wel plusklas genoemd). Waar kinderen uit verschillende klassen samenkomen en onder begeleiding werken aan uitdagende opdrachten. In het VO biedt een peergroup vaak uitkomst. Bij Het ABC ondersteunen we scholen bij het opzetten of verder ontwikkelen van een verrijkings- of peergroep.

Daarnaast hebben we ons eigen groepsdoorbroken onderwijsprogramma genaamd ‘Different Day‘. Dit programma wordt op steeds meer scholen geïmplementeerd en biedt passend onderwijs binnen de school, één dagdeel per week.

Different Day

Different Day (DD) is een onderwijsprogramma voor cognitief talentvolle leerlingen. Leerlingen uit de onder- of bovenbouw van één school komen een dagdeel per week samen en krijgen een cognitief uitdagend onderwijsaanbod.

Lees meer

De verrijkingsgroep in het PO

Een verrijkingsgroep (plusklas) biedt een oplossing wanneer cognitief talentvolle kinderen behoefte hebben aan:

  • Uitdagende cognitieve opdrachten die hun kennis vergroten of verbreden.
  • Meer interactie met peers (leerlingen op een vergelijkbaar ontwikkelingsniveau).
  • Gespecialiseerde begeleiding om vaardigheden te oefenen.

Heeft jouw school een verrijkings- of plusklas of wil je een verrijkingsgroep gaan opzetten?

Lees meer

Om zich optimaal te kunnen ontwikkelen binnen het onderwijs hebben sommige cognitief talentvolle leerlingen in het VO baat bij peergroup onderwijs.

Heeft jouw VO-school cognitief talentvolle leerlingen? En zoek je naar goede onderwijsondersteuning voor hen?

Lees meer

Meer weten over groepsdoorbroken HB-aanbod?

Neem contact op met onze adviseurs