Rekenen doen we de hele dag en is altijd en overal. Goed rekenonderwijs is dan ook cruciaal en de beheersing van rekenen is essentieel voor het leren van veel andere vakken.
Maar wat als een leerling moeite heeft met rekenen of wiskunde? Of wanneer het rekenniveau in een klas tegenvalt of de rekenresultaten op een school achterblijven?
Het ABC biedt ondersteuning op de volgende gebieden:
Soms zie je dat een leerling vastloopt met rekenen. Een onderzoek kan helpen om meer inzicht te krijgen in de oorzaak van het probleem en welke ondersteuning de leerling nodig heeft. Het ABC biedt twee typen onderzoeken: verdiepend rekenonderzoek (PDO) en een dyscalculie onderzoek. Wanneer kun je vaststellen dat een…
Ben je op zoek naar professionalisering op het gebied van rekenen voor jouw schoolteam? Het ABC biedt trainingen op maat aan:– Effectief rekenen– Beter rekenen met plezier– Rekenverbetertraject– Keuze en implementatie van een nieuwe rekenmethode Effectief rekenen Met deze aanpak ga je met de hele klas aan de…
Rekenkisten De rekenkisten zijn er om goed rekenonderwijs te bieden aan (nieuwkomers) leerlingen in het (speciaal) basisonderwijs. Neem contact op voor de lesideeën en gratis beschikbare downloads. Welke rekenkisten zijn er? Het ABC heeft een handleiding ontwikkeld over wat goed rekenonderwijs voor nieuwkomers inhoudt. Daarnaast zijn voor de…
Onderzoek met rekenen, wetenschap en technologie Het ABC werkt samen met de Nederlandse Vereniging voor de Ontwikkeling van Reken-WiskundeOnderwijs (NVORWO). Zo is de onderzoekscyclus van W&T in combinatie met het rekenonderwijs toegankelijk gemaakt voor in de klas. Door het gebruik van videofragmenten is de onderzoekscyclus laagdrempelig, gemakkelijk en vakoverstijgend in…
Voor ouders
Rekenen en cijfermatige inschattingen maken doen we de hele dag door. Bijvoorbeeld als we kijken of we voldoende wisselgeld terugkrijgen. Of als we inschatten of het nog gaat lukken om de volgende trein te halen.
Soms gaat het niet vanzelf Helaas gaat rekenen niet bij alle kinderen vanzelf. Merk je dat jouw kind hardnekkig bij alle opgaven op zijn vingers blijft tellen? Of komen de tafels er maar niet in? Is er een grote achterstand bij het rekenen met breuken en procenten of wiskunde? Vaak gaan rekenproblemen niet vanzelf over.
“Mevrouw, ik ben heel slecht in rekenen.” Helaas gebeurt het ieder jaar weer dat per brugklas minstens één leerling zichzelf tijdens de eerste wiskundeles op deze manier introduceert. Voor deze leerlingen is het van essentieel belang om ze te ondersteunen in het afzwakken van deze onzekerheid die ze de afgelopen…
Tijdens een dyscalculieonderzoek zijn de uitspraken en opmerkingen van kinderen belangrijk. Met name als het om details gaat die ingezet kunnen worden in de klas. Blog geschreven door: Annemiek Roelen Onzekerheid ombuigen Wanneer Anne onder mijn begeleiding een rekenschaalvraag uitvoert vertelt zij dat de andere kinderen in de klas na…
Soms kom je een leerling tegen in je rekenbegeleiding die je graag wilt helpen en ook veel kunt leren, maar … die ons allen als professionals ook heel veel kan leren! Blog geschreven door: Danielle Rabelink Zo’n leerling is Roza die ik een tijd in begeleiding had en die het…
“Rekenen is een essentiële vaardigheid om mee te kunnen doen aan onderwijs en de maatschappij.”
Bron: Taal en rekenen in het vizier, Onderwijsraad, 2022
Om ervoor te zorgen dat onze site goed werkt, deze te kunnen analyseren en verbeteren, gebruiken wij cookies. Wilt u liever niet dat wij cookies plaatsen, pas dan uw instellingen aan of klik op weigeren.