Stappenplan en oplosformulier voor een time-out

Stappenplan time-out bij ongewenst gedrag

Het werken aan een positief en veilig schoolklimaat, sociale competenties en burgerschapsonderwijs staat hoog op de agenda. Veel scholen werken zodoende met het programma De vreedzame school. Vreedzaam trainer Fleur Runeman ontwikkelde een praktisch hulpmiddel voor leraren in het basisonderwijs. Een maatwerk stappenplan en oplosformulier voor wanneer leerlingen een time-out nodig hebben bij ongewenst gedrag.

Ontstaan in de praktijk

Trainers van Het ABC begeleiden al jaren scholen die De vreedzame school inzetten voor democratisch burgerschap. Tijdens het tweede of derde jaar van de implementatie van Vreedzaam op een school, is het maken van een sociaal veiligheidsplan onderdeel van dit traject.

Het sociaal veiligheidsplan: van preventief naar curatief

Het sociaal veiligheidsplan zet vooral in op het voorkomen van ongewenst gedrag. Of het weten wat te doen, wanneer er bij ongewenst gedrag wel opgeschakeld moet worden. Het uitgangspunt daarbij is positief werken; oplossings- en herstelgericht. Om schorsing en verwijdering te voorkomen.

Stappenplan

Onderdeel van dit veiligheidsplan is een stappenplan. Welke in overleg met de stuurgroep, met input van het team en aan de hand van de zorgstructuur van de school is opgesteld. Het stappenplan legt aan de leerling uit wat de leraar doet als de regels of afspraken die zijn gemaakt niet nageleefd worden.

Oplosformulier time-out voor onder- en bovenbouw

In stap 4 van het stappenplan uit dit voorbeeld vult de leerling o.a. een oplosformulier in. De versie voor de onderbouw (groep 1 t/m 4) bevat een gesprek leidraad voor de leraar. Welke vragen stel je aan jonge leerlingen met ongewenst gedrag. Of aan leerlingen voor wie het zelf invullen van dit formulier niet mogelijk is. De andere versie voor de bovenbouw (groep 5 t/m 8) vult een leerling zelfstandig in.

Bruikbaar voor (niet) Vreedzame scholen

Een maatwerk veiligheidsplan, stappenplan en oplosformulieren kunnen zowel voor Vreedzame scholen ontwikkeld worden. Als scholen die niet Vreedzaam zijn. De realisatie van zo’n stappenplan is school afhankelijk en onderdeel van een groter traject. Uiteraard begeleidt Het ABC jouw school graag bij de implementatie van burgerschapsonderwijs en de realisatie van een veiligheidsplan op maat.

Blog ‘Vreedzaam bruist!’

Fleur: “Ondanks het flinke tekort aan personeel en de grote werkdruk in het onderwijs, ben ik evengoed verheugd. Vanwege mijn ervaringen met teams op de werkvloer ben ik blij om te constateren dat er ook veel veerkracht is en een gevoelde noodzaak om er tóch met z’n allen voor te gaan.” Ze schreef over haar praktijkervaringen in het blog ‘Vreedzaam bruist!‘.

Meer info: www.hetabc.nl/gedrag
Of neem direct contact op met:
Fleur Runeman (fruneman@hetabc.nl)
Onderwijsadviseur Het ABC en trainer De vreedzame school