Voortgezet, middelbaar en hoger onderwijs

Het ABC biedt ondersteuning, training en coaching voor docenten en leerlingen in het voortgezet, middelbaar en het hoger onderwijs.

Heb je op jouw middelbare school een hulpvraag waar je met jouw collega’s niet uitkomt? Ben jij een docent of schoolleider in het voortgezet onderwijs, MBO, HBO of WO die nieuwe handvatten of inzichten kan gebruiken? Dan staan onze adviseurs met hun kennis en ervaring graag naast je.

De ABC-adviseurs staan voor je klaar op het gebied van (hoog)begaafdheid, groepsdynamiek, taal, leiderschap, en nog veel meer. En heb je een vraag over iets wat niet direct op onze website staat? Bel of mail ons dan vooral. Samen met jou werken we op maat aan een duurzame oplossing voor jouw VO-, MBO- of Hoger Onderwijs instelling.

Online webinar: Close Reading in het VO

Datum: donderdag 16 mei
Tijd: 16:00 -17:00 uur
Locatie: online (gratis)

Onderwijsadviseur Taal en VO, Merel Louise Luberti, vertelt hoe jij met jouw leerlingen herhaald complexe teksten kan tackelen om samen tot dieper tekstbegrip te komen.

Onderzoeken liegen er niet om: 25% van de Nederlandse 15-jarigen dreigt laaggeletterd te worden (Pisa, 2018). Daarnaast keldert de leesmotivatie van Nederlandse jongeren. Het is hoog tijd om daar wat aan te doen! Maar hoe dan? Merel laat je in vogelvlucht zien hoe je herhaald een complexe tekst kan lezen. Ze neemt je mee in de achterliggende gedachte van Close Reading, laat je de methodiek ervaren en je krijgt handvatten om zelf met Close Reading aan de slag te gaan.

Wil jij met je leerlingen tot een dieper tekstbegrip komen en ben je geïnteresseerd in Close Reading? Meld je hier snel aan voor het webinar!

Ons aanbod

Begaafdheid

(Hoog)begaafdheid is een complex begrip en er is geen consensus over de definitie. Eén ding staat wel vast: in het onderwijs hebben we te maken met leerlingen die potentie hebben om onder de juiste omstandigheden op een hoog en complex niveau te denken en te presteren. Deze leerlingen hebben meer cognitieve uitdaging nodig om op school tot actief leren te komen.

Er zijn cognitief talentvolle leerlingen die ook andere kenmerken laten zien, zoals hooggevoeligheid, faalangst, perfectionisme, een specifiek leerprobleem, minder sterk ontwikkelde vaardigheden om te plannen en te organiseren etc. De combinatie van een cognitief talent en een of meer van deze kenmerken stellen andere eisen aan het onderwijs.

Het ABC heeft een vakgroep begaafdheid waar een aantal inhoudelijk specialisten veel ervaring hebben met het werken met deze doelgroep. Zo kunnen wij ondersteunen bij het schrijven van een hb-beleidsplan en/of jouw school helpen met het opzetten en implementeren van een peergroup. Verder kunnen onze orthopedagogen en psychologen ondersteunen bij bijvoorbeeld diagnostiek of ondersteuning aan mentoren.

Gedrag

Wil je als docent de groepsdynamiek en de sfeer in jouw klas verbeteren? Heb je er genoeg van om tijdens de les en in vrije situaties steeds maar “brandjes” en conflicten tussen leerlingen op te moeten lossen? Wil je bereiken dat leerlingen meer betrokken zijn en positief met elkaar en de leraar omgaan? Het ABC helpt je.

Onze gedragsspecialisten richten zich hierbij zowel op een preventieve aanpak als op curatieve interventies om te ondersteunen bij complexe gedrag- en schoolklimaat vraagstukken. Denk hierbij aan trainingen over traumasensitief lesgeven, interventies en begeleiding op het gebied van groepsdynamiek en begeleiding van kleinere groepen of individuele leerlingen.

Taal

Taal is de basis voor succes op school en in het latere leven. Tegelijkertijd is taal ook heel divers: zowel technisch lezen, begrijpend lezen, woordenschat, spelling, mondelinge communicatie en teksten schrijven zijn belangrijk bij de taalontwikkeling. Wij denken graag mee over goed taalonderwijs, zodat iedere leerling gelijke kansen krijgt.

Wil je aan de slag met het leesplezier en leesvaardigheid op jouw school? Ben je geïnteresseerd in een tekstgerichte aanpak van thematische teksten en/of met Close Reading? Of wil je de technisch leesinstructies van jouw team optimaliseren? Wij staan je graag bij met praktische tips en advies.

Wij bieden ook (individuele) taalbegeleiding voor leerlingen die moeite hebben met onder andere begrijpend of technisch lezen, voor verschillende taalgebieden. Denk bijvoorbeeld aan nieuwkomers, meertalige leerlingen of leerlingen uit een taalarme omgeving.

Advies aan schoolleiders

Leiderschap

Als directeur en (eindverantwoordelijk) schoolleider gaat het je om de ontwikkeling van de leerlingen en docenten waar jij verantwoordelijk voor bent. Soms kan het een uitdaging zijn om dit niet uit het oog te verliezen. Wij denken graag met je mee om ruimte te creëren voor blijvende professionele groei van je team, de leerlingen én van jou als leider.

Als onderwijsadviseurs en coaches leiderschap adviseren wij schoolleiders en teams om duurzame verbetering van het onderwijs tot stand te brengen. Wij helpen schoolleiders en bestuurders op het gebied van cultuur, structuur en koers. Denk hierbij aan coaching en teambegeleiding, de tijdelijke vervanging van leidinggevenden, ondersteunings- en onderzoeksvraagstukken, of het fungeren als sparringpartner op het gebied van persoonlijk leiderschap.

Hoe kan ik je helpen?

Neem contact op met onze adviseurs

Gerelateerd nieuws