In de eigen groep

Differentiëren, compacten en verrijken

Een passend onderwijsaanbod voor cognitief talentvolle leerlingen start in de eigen, reguliere groep.
De eerste stap bestaat uit het differentiëren van het reguliere lesaanbod op meerdere niveaus. Een leerkracht kan onnodige herhaling verminderen door delen van de lesstof te schrappen (compacten). En daarnaast de leerling uitdagen tot actief leren door verrijkingsmateriaal in te zetten tijdens de vrijgekomen tijd.

Persoonlijke leer- en groeidoelen

Om werkelijk tot actief leren te komen, moet duidelijk zijn wat de bedoeling is van de verrijking. Hoe pakt een leerkracht dat aan?

Een cruciale stap is om duidelijk te maken wat leerlingen gaan leren of oefenen. Een leerkracht kan samen met leerlingen leer- en groeidoelen (vaardigheden) formuleren. Hiermee hebben de leerkracht en leerlingen een kader voor de verdere begeleiding, namelijk voor het coachen en gezamenlijk reflecteren. Juist deze coachende begeleiding bij uitdagende lessen zorgt ervoor dat cognitief talentvolle leerlingen (leer)vaardigheden verder ontwikkelen.

Begaafdheid in jouw klas

Vind je het lastig om cognitief talentvolle leerlingen in je klas te herkennen? Heb je vragen over het aanbod, bijvoorbeeld de materialen en differentiatie?

In consultgesprekken met een specialist begaafdheid wordt nader ingegaan op deze vragen. We kunnen de situatie met de leerling(en) in kaart brengen en samen kijken naar de mogelijkheden in de klas.

We stemmen de werkwijze altijd af op de vraag die er ligt. Een of meerdere gesprekken zijn mogelijk, zowel op school als bij Het ABC. Desgewenst samen met de ouders. Bij Het ABC kun je ook terecht voor inzage in verrijkingsmaterialen, literatuur en extra leerstof.

Begeleiding bij het lesgeven

Trainingen voor leraren
Zijn er meer klassen op school met cognitief talentvolle leerlingen? Bekijk dan ook eens de mogelijkheden voor een groepsdoorbroken of bovenschools aanbod.

Meer weten over begaafdheid in jouw klas?

Neem contact op met onze adviseurs