Executieve functies
Hoe goed zijn de executieve functies bij leerlingen ontwikkeld? Kun je executieve functies trainen? En hoe goed worden ze gebruikt?
Onze gedragsspecialisten richten zich bij voorkeur op een preventieve aanpak én zijn gespecialiseerd in curatieve interventies om te ondersteunen bij complexe gedrag- en schoolklimaat vraagstukken. We helpen je (verder) op weg, zodat je vervolgens op eigen kracht de ingezette koers kunt vervolgen.
Het ABC biedt begeleiding op de volgende gebieden:
Hoe komt het dat de cijfers die de leerling haalt niet altijd overeenkomen met wat wij denken dat de leerling kan? Waarom is hij/zij niet gemotiveerd om te leren? Hoe zorg ik ervoor dat eruit komt wat erin zit? Al deze vragen hebben te maken met hoe goed de executieve functies bij leerlingen ontwikkeld zijn en gebruikt worden.
Je staat niet zelf voor de klas, maar hebt indirect enorm veel invloed op de wijze waarop jouw team en school zich ontwikkelt. En dat vraagt soms veel van jou als leidinggevende. Om deze reden bieden wij leiderschapstrainingen op maat, ondersteuning of coaching.
Een ziek kind blijft een schoolkind. Daarom spreken wij een kind aan op zijn gezonde deel. Ons werk is gebaseerd op drie pijlers: informeren, begeleiden en lesgeven. Die kunnen in combinatie ingezet worden, maar kunnen ook op zichzelf staan. Wij zetten ons daarbij in voor de leerling, de school en de ouders/verzorgers.
Ben je op zoek naar begeleiding op het gebied van gedrag voor een klas of jouw schoolteam? We bieden de volgende trainingen op maat:
Hoe goed zijn de executieve functies bij leerlingen ontwikkeld? Kun je executieve functies trainen? En hoe goed worden ze gebruikt?
Een ernstig ziek kind is én blijft een leerling. En houdt het recht op onderwijs. Het ABC biedt onderwijsondersteuning aan zieke leerlingen, hun ouders/ verzorgers en de school.
Ben je op zoek naar begeleiding op het gebied van gedrag voor een klas of jouw schoolteam? Het ABC biedt de volgende trainingen aan:– De Gelukkige Klas– De Vreedzame School– Traumasensitief lesgeven– School-Wide Positive Behavior Support– Taakspel– Burgerschap– Welkom in mijn klas De…
De gelukkige klas helpt leraren meer invloed te hebben op de groepsdynamiek, -processen en -sfeer.
Een compleet programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap.
Het creëren van een veilige, ondersteunende leeromgeving voor leerlingen die een trauma hebben meegemaakt.
De gelukkige groep helpt pedagogisch medewerkers meer invloed te hebben op de groepsprocessen- en sfeer.
4 november 2024
Hoe handig zou het zijn om in één oogopslag een compleet beeld van jouw klas te krijgen? Een overzicht met alle relevante informatie over alle leerlingen uit de klas: waar hebben ze extra ondersteuning bij nodig, hoe voelen ze zich en welke specifieke aandachtspunten zijn er voor jou als docent?
23 oktober 2024
Onze digitale nieuwsbrief over gedrag is verschenen: ‘Schoolbreed een goed en veilig pedagogisch klimaat’. Lees de nieuwsbrief!
21 oktober 2024
Goed burgerschapsonderwijs begint bij de visie. Een gedragen visie op burgerschap is een voorwaarde voor goed burgerschapsonderwijs.
Een langdurig verbetertraject voor het primair en speciaal onderwijs. Met als doel:
– Verhogen van de kwaliteit van lesgeven
– Effectief sturen van het gedrag van leerlingen
– Professionaliseren van de teamcultuur.
Het ABC is één van de samenwerkende partners, die scholen begeleidt in dit traject.
Neem contact op met onze adviseurs