
De gelukkige klas
De gelukkige klas helpt leraren meer invloed te hebben op de groepsdynamiek, -processen en -sfeer.
Een positief schoolklimaat legt de basis voor een veilige en stimulerende leeromgeving. Leerlingen die zich prettig en veilig voelen op school, ontwikkelen zich beter en komen beter tot leren. Maar wat als het schoolklimaat of de groepsdynamiek niet optimaal is? Of als er gedragsvraagstukken spelen in de klas?
Wij zien gedrag als een vak en zetten in op sterk pedagogisch handelen, waarin leerlingen optimaal tot ontwikkeling komen. Wij zijn actief in alle lagen van de school: van ondersteuning in de klas/groep tot schoolbrede gedragsvraagstukken. We zetten in op preventief werken aan gedrag, met oog voor duurzame oplossingen. Dit betekent werken aan duidelijke verwachtingen, positieve taal, een voorspelbare omgeving en sterke relaties tussen leerlingen en leraren.
Soms is extra ondersteuning nodig. Dan bieden we curatieve interventies, zoals begeleiding bij groepsdynamiek (De Gelukkige Klas), coaching van leerkrachten of individuele ondersteuning van leerlingen. We bouwen altijd aan een duurzame en preventieve aanpak voor de toekomst. Daarnaast geven we in al onze trajecten kinderen een stem en werken we nauw samen met ouders, leerkrachten, scholen en andere betrokkenen.
Wil je als school aan de slag met een traject rondom gedrag en schoolklimaat? Of ben je op zoek naar gerichte ondersteuning? Neem contact met ons op, we denken graag met je mee.
Wij werken volgens het drie-lagenmodel en de principes van handelingsgericht werken (HGW). Dit betekent dat we aansluiten bij de onderwijsbehoeften van leerlingen en systematisch samenwerken met leerkrachten en ouders. Het drie-lagen model helpt om op verschillende niveaus gepaste ondersteuning te bieden, afhankelijk van de intensiteit van de benodigde ondersteuning. Vanuit onze visie dienen onderwijsinterventies trapsgewijs, volgens onderstaande piramide, plaats te vinden binnen het schoolsysteem (van preventief naar curatief).
Intensieve aanpak: Intensieve maatwerkbegeleiding voor leerlingen die specifieke ondersteuning nodig hebben
Extra ondersteuning: Extra ondersteuning voor leerlingen die niet volledig profiteren van de basisondersteuning en waarvoor gerichte interventies nodig zijn
Basisondersteuning: Een positieve en voorspelbare leeromgeving voor alle leerlingen
De gelukkige klas helpt leraren meer invloed te hebben op de groepsdynamiek, -processen en -sfeer.
De gelukkige groep helpt pedagogisch medewerkers meer invloed te hebben op de groepsprocessen- en sfeer.
Maak het verschil met Traumasensitief Lesgeven! Leer trauma herkennen, creëer een veilige en ondersteunende klas en versterk de band met je leerlingen.
Hoe goed zijn de executieve functies bij leerlingen ontwikkeld? Kun je executieve functies trainen? En hoe goed worden ze gebruikt?
Een ernstig ziek kind is én blijft een leerling. En houdt het recht op onderwijs. Het ABC biedt onderwijsondersteuning aan zieke leerlingen, hun ouders/ verzorgers en de school.
Een compleet programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap.
De kwaliteit van lesgeven verhogen, het gedrag van leerlingen effectief sturen en tegelijkertijd ook nog de teamcultuur professionaliseren.
Met Taakspel zet je bewust in op gewenst gedrag in de klas!
15 april 2025
Vier tips voor minder verstoring door en meer verbinding met leerlingen die ‘storend gedrag’ vertonen.
21 oktober 2024
Goed burgerschapsonderwijs begint bij de visie. Een gedragen visie op burgerschap is een voorwaarde voor goed burgerschapsonderwijs.
1 augustus 2024
Deze time-out downloads zijn speciaal ontwikkeld voor leraren in het basisonderwijs, om te benutten bij herstelgesprekken.
Neem contact op met